>

Click

Listopad 2008

Rozborka převodovky

Čekaní na výbrus motoru jsem vyplnil prací na zatím poslední netknuté věci - převodovce C4.

C4 je třírychlostní automatická převodovka používaná v tzv "medium duty" vozidlech např s právě s motorizací 302cui. Větší motory 351 a 429 cui používali větší "heavy" duty převodovky FMX ci C6. C4 byla vyráběna poměrně dlouho , mezi léty 1964 až 1986.

Šasi převodovky je hlinikové, takže je převodovka poměrně lehká a je pro svoji jednoduchost a spolehlivost často používaná. Moje převodovka pochází z roku 1972 a pravděpodobně i s blokem motoru pochází původně z Fordu Fairlane.

Rozborem převodovky, kontrolou funknčích částí a výměnou kluzných spojek, těsnění a ložisek chci předejít možným komplikací při provozu. Olej převodovky (doporučena specifikace je Ford Type F) byl celkem "zdravé" črvené barvy. Kluzné spojky nebyly nijak spálené. Ozubení planetových převodů bylo také zachovalé. Jedinou vadou na kráse je nalezené opotřebení ložisek a větší vůle ve vstupní hřídeli 0.056". Maximalni výrobní tolernace je 0.08-0.042".

Při demnotáží jsem přesně postupoval podle Haynes manualu pro tuto převodovku.

Převodovka, ač se to muže zdát divné, není nijak složité zařízení. Celkovou změnu převodů obstarávaji dvě planetové převodovky tlakově ovládané několika písty brzdící vnější či vnitřní ozubená kola.

Hliníkové šasi jsem předem opískoval a nahrubo očistil. Pro rozebrání není třeba vyloženě speciální nářadí a vždy si lze nějak poradit. Nutností jsou:

  • kleště na pojistné segerovy podložky a kroužky
  • lis na stlačení servo pístu - ja jsem to nahradil velkým dílenským svěrákem a dvěma hranoly oceli.
  • tlakový vzduch umožnující snadné výjmutí membrán servo pístů
  • reverzní kladivo pro sejmutí olejové pumpy nahradily dlouhe šrouby spojené kusem oceli a běžené větší kladivo
  • Opískované šasi převodovky.

    Rozborka začala demontáží vnějších hydraulických pístů ovládajících vnější planetová kola. Následovala demontáž "mozku" převodkvky - ovladací skříně pro rozvod oleje. V této chvíli je důežité změřit vůli vstupní hřídele pomocí uchylkoměru , zda odpovídá výrobním specifikacim. Pokud ne (což je můj případ) bude třeba nahradit vymezovací podložky na hřídli za silnější.

    Následovala demontáž olejového čerpadla v přední části, které je nalisováno do šasi. Misto doporučovaného reverzního kladiva jsem si uělal jednoduchý přípravek. Prořízl závity do dvou děr v čerpadlu a našrouboval dva dlouhé šrouby spojene železnou tyčí (viz. obrázek). Toto mi dalo prostor pro udery běžným kladivem a postupně vytlačil pumpu z těla převodovky.

    Sejmutí čerpadla

    A dále již poměrně jdnoduché vyjmutí planetových kol, bubnů, podložek, vnitřích hydraulických pístů a spojek až po výstupní hřídel.Všechny drobné díly jaem očistil v petroleji a zakonzervoval, před zpětnou montáží. Sestavil jsem si seznam náhradních dílů, které bude třeba objednat.Jako resumé jsem pro opravu objednal sadu na opravu obsahující, nová ložiska, třecí spojky, těsnění a sadu silnějších vymezovacích podložek, jednoduchý shift kit a modulátor. Až vše dorazí budeme pokračovat se sestavením do původního stavu.

    Mozek převodovky s kanály a ventily ovládající funkci řazení. Bubny převodovky ve skříni, skrývají planetové převody, a písty se třecími lamelami.
    Postupné vybírání dílů a další

    Lakování - samotné šasi jsem důkladně očistil v petroleji a pak odmastil čističem na brzdové třmeny.

    Příprava na lakování - důkladné očištění a odmaštění povrchu.
    Zamaskování ploch co se nebudou lakovat a stříkání do šedé žáruvzdorné epoxidové barvy. A výsledek.