Click

Srpen 2009

Pravý přední nosník

Takže jdeme do toho.... V Srpnu jsme si vzal dva tydny dovolenou a pořádně jseme s karoserií pohnuli. Celou přední část je nutné zrestaurovat. Začali jsme pravým předním nosníkem.

Po odstranění zbytku krycího plechu nosníku a torzní skříně jsem karoserii vytáhnul ven a všechny dutiny vypískoval. Zde je stav nosníku po otryskání.
Následovala oprava tlumičové šachty, což bylo takové hraní z plechu o tloušťce 1,5 mm. Pohled na vyvařenou část z vnitřku.
Ještě opravit výztuhu pro horní rameno nápravy Opískovat, vyřezat a naohýbat tak abych docílil požadovaný tvar. Plech 2,5 mm.
Před zavařením na místo jsem zkusil jestli vše pasuje. Jak se ukázalo čínské kopie horních ramen úplně nesedly do kapes a zdvih ramena byl omezen tak na 10 cm. Následovalo tedy vyklepání dutin, což samo o sobě nepomohlo a po porovnání s originálním ramenem se ubrousil kousek z nových ramen. Z toho plyne poučení nekupovat levné čínské kopie :-) Nyní je vše připraveno na navaření nosníku.
Přední příční vzpěra byla taky v žalostném stavu. Spodní část jsem odřízl a připravil novou z plechu tl. 3mm . Obrázek ukazuje původní a nový plech. Pohled na spodní část.
Uchycení na místo, pomocí svěrek. Po zavaření a obroušení. Vzadu jsou bodové svary a vpředu je svar natupo. V místech uchycení stabilizátoru jsem to ještě vyztužil kouskem L profilu.
Mezitím jsem nechal vyrobit nový nosník ve firmě kde se specializují na kovoobrábění. Přeci jenom ohýbat 2, 5mm plech doma už není moc dobře realizovatelné. Zde je oměřený původní nosník a jeho výkres. V dnešní době CNC strojů a laserového řezání plechů to není žádný problém a výsledek je perfektní. Výkres krycího plechu. Zapomněl jsme zmínit, že před vyříznutím původního nosníku, jsem si udělal šablonu z tvrdého papíru v poměru 1:1 označující otvory pro uchycení či zaměření čepu řízení , držáku stabilizátoru a děr pro uchycení nárazníku.
Vzhledem k tomu, že nebyla reálně proveditelná výměna kompletního nosníku protože již byly navařeny podlahy, tak jsme zvolili vevaření do zdravé části. Řez a tvar je veden ve tvaru dvojitého L tak aby byla docílena nejvyšší možná pevnost v rámci možnosti. Pravděpodobně správnější by bylo dělat nosníky jako první a pak teprve podlahy. Na fotce je nosník uchycený na místě. Nosník po navaření.
V nosníku bylo nutno prostřihnout , vyklepat a zavařit dutinu pro uchycení čepu řízení. Podle šablony jsem vyvrtal otvory pro uchycení původního příslušenství. Kvůli pevnosti jsem celý nosník vyztužil 3mm U profilem, který jak vidíte je zabodován jak k původní části, tak i novému dílu. Vše je antikorozně ošetřeno (Hammerite) a připraveno na zabodování vnějšího plátu. A finální zavaření vnějšího plátu do kterého jsem nejprve navařil matku pro uchycení nárazníku.
A výsledek... Zbývalo opravit torzní skřín. Původní plech 2,5 mm byl již značně degradován korozí. Proto jsem jej po pískování vyztužil 2mm plátem a švy zatmelil PU tmelem.
Torzní skřín je zavařena zpět na místo. Ještě jsme vylisovali kus plechu podlahy který byl vyrezlý od prosakující vody ze sání klimatizace v prostoru nad torzní skříní a zavařili na místo.

Levý přední nosník

Pravý nosník nám zabral týden práce ve dvou, neváháme a pouštíme se i do druhého. Ačkoliv se z vnější strany nosník zdál v lepším stavu, po detailnějším prozkoumání útrob už to vypadalo trochu hůře. Bohužel levá strana nosníku je mnohem komplikovanější. Nosník je ukosený cca v polovině o 2 cm dovnitř a navíc ma tvarovanou válcovou dutinu pro uchycení těla posilovače řízení. Bylo by velmi komplikované nechávat vyrábět takto složitý díl. Proto jsme se rozhodli o vevaření pouze nejvíce poškozených částí a následné vyztužení.
Namasírovat svaly a jdeme odvrtávat bodové svary vnějšího krycího plechu. Postačí vrták 10mm nebo frézka na bodové svary a kde nepovolí tak ještě odbrousit flexou. Vyjmutí výztuhy tlumičové šachty.
A já si beru na pomoc pneumatické kladivo a osekavam vnější plech. Pohled na útrob.
A hromady rzi co se sypou ven.
Podobně jako na druhé straně opravujeme vnitřní část tlumičové šachty. Zatím jen připravíme zabodujeme kousky plechu. Následovat bude opískování a další oprava. O tom ale až příští měsíc.

Další drobnosti

Ještě jsme stihli opravit drobnosti, jako byl lem střechy a horní část A sloupku navazujícího na střechu.

Rám střechy byl prorezlý od zatékající vody přes špatně utěsnění hliníkové lišty nade dveřmi. Oprava A sloupku navazujícího na střechu. Spoje střechy a sloupky jsou cínované.